Home » Old timer

Om je klassieke auto winterklaar te maken hebben we een winterchecklist gemaakt. Dit maakt het eenvoudig de klassieker in topconditie te houden als je er in de winter niet in rijdt. In het voorjaar kan je dan weer volop genieten van uw passie!

1) Reinigen

Maak de auto goed schoon met shampoo en gebruik veel water om de auto weer shampoo-vrij te maken. Voorkomt dat vuil, zoals vogelpoep, blijft zitten en dit de carrosserie aantast. Maak vervolgens de auto goed droog en rijdt eventueel nog een stukje om het vocht uit de auto te krijgen.

 

2) Carrosserie

Wil je de autolak maximaal beschermen? Dan is het nu een goed moment om de auto met een wax te behandelen, zodat vocht geen kans krijgt om zich in te werken op zwakke plekken in de lakken. Chrome delen kan je het beste invetten met een goede kruipolie , hiermee voorkomt corrosie. Smeer vervolgens de rubbers van ruiten, deuren en kleppen in met een silicone spray.

3) Interieur

Houdt het interieur van de auto goed vochtvrij en voorkom muffe luchtjes. Je kunt dit realiseren door de ramen van uw auto op een kiertje te zetten tijdens de stallingsperiode. 

Wil je het helemaal goed doen; leg dan een vochtvreter in de auto. Zo voorkom je vocht en muffe lucht in de bekleding. 

 

4) Brandstof systeem

Voorkom condensvorming in de brandstoftank door deze helemaal af te vullen met brandstof. Daarbij is het voor de benzine modellen  aan te raden Bardahl Fuel Stabilizer aan de benzine toe te voegen. Voor de  diesels kan de Bardahl BDC gebruikt worden, deze voorkomt ook de vorming van schimmels en bacteriën. Giet het additief in de brandstoftank vóór het tanken en de brandstof + tank van de oldtimer zijn voor lange tijd beschermd.  Voor de auto's met een dieselmotor Rijdt na het toevoegen zo’n 20 kilometer, zodat deze toevoeging ook in de carburateur / brandstofpomp, filters en brandstofleidingen terecht komt en z’n werk kan doen.

 

5) De Accu

Het is aan te raden om uw accu aan een druppellader te koppelen als je de motor voor lange tijd niet gebruikt (bijvoorbeeld in de winter). Daarbij wordt gezorgd dat de accu in goede (lees: geladen) conditie blijft. wanneer je dit niet doet loopt de accu langzaam leeg en gaat deze minder lang mee. een ouderwetse loodaccu gaat zelfs bij volledige ontlading na korte tijd kapot. 

 

6) Banden

Wij adviseren uw banden op druk brengen tot ongeveer 3 bar. Vergeet daarbij de reserveband niet. Zo voorkom je vlakke kanten door het stilstaan en heb je in het voorjaar geen onbalans in de banden. Het beste advies is om uw auto op blokken te zetten, om zo de druk op de aslagers weg te nemen.

 

7) Motorolie

Wat betreft de motorolie is het beste advies dat we  kunnen geven om de motorolie minimaal 1 x per jaar te verversen. Indien de oldtimer/ Young Timer in de garage gaat overwinteren is vlak voor de stalling het beste moment om de motorolie te verversen. Op deze manier krijgen de in de oude motorolie ontstane zuren geen kans krijgen om de motor aan te tasten. Het door de olie verzamelde vuil krijgt geen kans neer te slaan op de motoronderdelen. Vergeet daarbij niet het oliefilter te vervangen. In deze lange periode van stilstand is het goed om de motor af en toe rond te draaien. Je hoeft de motor hiervoor niet te starten; gewoon de motor met de hand ronddraaien is al voldoende.

 

8) De motor

Indien je de auto langer dan een winterperiode stalt, is het verstandig de bougies los te draaien. Spuit hier een beetje kruipolie in en draai ze weer vast. Hiermee voorkom je ze gaan vastzitten en dit smeert ook gelijk de cilinderkop. Je beschermt daarmee de cilinderkop tegen oxidatie van vocht en zo start na deze periode de auto makkelijker.

Maak een Gratis Website met JouwWeb